Svar til: Fly til utlandet, grensepassering og toll

Nedre Romerike Flyklubb Diskusjonsforum Alt om flyving. Fly til utlandet, grensepassering og toll Svar til: Fly til utlandet, grensepassering og toll

#2065
Thomas Berg
Deltaker

Slik jeg har lært dette trenger man ikke be om tillatelse til å krysse grensen til Sverige. Så lenge luftrommet i seg selv ikke innebærer krav om klarering eller radiokontakt (altså du er i vanlig G-luftrom) kan du trygt krysse grensen uten å ha etablert kontakt med ATC. Slik har jeg selv gjort det med instruktørens velsignelse, og da vi besøkte Røyken i høst ble dette også nevnt av flygelederne som en vanlig misforståelse. Av og til kan det jo være dårlig radiodekning rundt grensa i de høydene man flyr.

Med forbehold om at dette ikke har endret seg siden 2013: kravet når du skal over grensen til Sverige er at flightplan inneholder et grensepasseringspunkt samt EET for dette. Punktet kan være angitt i latitude/longitude. Men det er faktisk ikke nøye at man krysser på akkurat dette punktet. Når man flyr VFR trenger ikke rutene å være så eksakte, man må jo ofte fly utenom vær osv. uten at ATC bryr seg nevneverdig om det (når du flyr i G-luftrom med traffic information).

Når det gjelder toll er det også greit å vite at du bør varsle om du blir forsinket i forhold til flightplan. Jeg ringte tolldesken og sa fra da at jeg ble 45 minutter sen tilbake fra Torsby.

Norges største flyklubb!