ATC FLight Plan og SkyDemon

Nedre Romerike Flyklubb Diskusjonsforum Alt om flyving. ATC FLight Plan og SkyDemon

Ser 0 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #1084
      Anders Nilsson
      Deltaker

      Jeg har en stund brukt SkyDemon til planlegging av ruter og også moving map funskjonen på iPad under flyvning.

      Det er en funksjon der for å file Flight Plan direkte fra applikasjonen som er veldig hendig, men …

      De gangene jeg har brukt levering av FP i SkyDemon har det fungert helt fint. Jeg har for sikkerhets skyld ringt inn og sjekket at alt var i orden, og det har det alltid vært. Jeg har fått litt ulike svar på om det er nødvendig å ringe inn.

      Jeg leverte to FP’er i dag også og ringte inn. Da fikk jeg en utførlig forklaring som jeg tenkte det kunne være greit å dele:

      1) Det er i prinsippet ikke nødvendig å ringe inn. Når man leverer via SkyDemon er det SkyDemon som er AIS kontoret man forholder seg til. De sender videre til de AIS’er som er nødvendig. Som regel norsk AIS for vår del. All kommunikasjon skal derfor egentlig gå via SkyDemon om det er feil, endringer osv.

      2) Det hender relativt ofte at AIS kontoret vårt avviser planer som kommer via SkyDemon. Avvisningen sendes da til SkyDemon og ikke til oss som pilot.

      3) AIS kontoret erfarer at SkyDemon ikke sender avvisningen eller annen tilbakemelding videre til den som har sendt inn planen.

      Dette gjelder forøvrig annen software som kan sende inn FP’er uten at jeg har noen liste over hvilke det gjelder.

      Vedkommende som jeg pratet med anbefalte å bruke SkyDemon (eller andre tilsvarende) til planlegging, men å kopiere inn informasjonen som kommer opp i ATC FP der i IPPC.no siden slik at meldingen kommer til norsk AIS og de blir ansvarlig. I tillegg til at man da får tilbakemelding ved problemer, er også de ansvarlig for alle FP’er man sender til dem, også de som ikke har hverken start eller landing i Norge.

      De vurderer å implementere en funksjon i IPPC.no sidene for å laste inn en XML fil med FP som SkyDemon og andre kan produsere, men det er ikke noe bestemt om dette blir noe av og i så fall når.

      Det hadde vært interessant å høre om andre har noen erfaring med dette. Det er uansett kjedelig å risikere at man tar av fra Kjeller og kaller opp Oslo Approach for åpning av FP og så har de den ikke.

      Mvh

      Anders

Ser 0 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.

Norges største flyklubb!