Oksygen

Ser 5 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #1015
      Eirik Bogsnes
      Deltaker

      Hei,

      Er det noen som har erfaring med oksygensystemer for bruk i fly? Vurderer å anskaffe et system for å kunne gå over 10.000 fot på turer – både sikkerhet og for å ikke bli så sliten. Ser det finnes både enkle flasker med maske, kanyl-system. Noen er pulse basert og andre er contant flow.

      Mitt typiske behov vil være på lengre turer IFR når jeg kanskje trenger FL100 til FL140 i opptil et par timer av gangen. Men kanskje uten å komme tilbake til hjemmebasen på 10-20 flytimer. Hvor stor flaske trenger man? For to personer?

      Er det noen som har noen råd? Om produsenter og utslagssteder?

      Hvor får man fylt flaskene i Norge, og hvor mye koster det? Er det spesielle ting man må tenke på ift. oppbevaring?

      mvh,
      Eirik

    • #1047

      Det finnes to slag: De som gir en jevn strøm av oksygen hele tiden og de som gir oksygen bare når du puster inn. Sistnevnte system er mye dyrere, men forbruket er ikke så stort. Fylling av pusteoksygen koster praktisk talt det samme enten flasken er stor eller liten, og det er ikke billig. Pass på gjenger og overganger så alt passer sammen både i flyet og fyllestasjoner. Du får kjøpt utstyr både fra USA og Europa (tommer og millimeter), let og finn på nett, der finner du også svar på dine spørsmål. De fleste seilflygere som satser på høydeflyging har oksygenutstyr.
      Hilsen Hans Petter

    • #1068
      Eirik Bogsnes
      Deltaker

      Hei Hans Petter – takk for info. Jeg ser nå på et puls basert system fra Mountain High (www.mhoxygen.com/) som skal være bra. Men jeg har fortsatt ikke funnet ut hvor jeg kan henvende meg i Norge for å få fylt flasken (dykkebutikk?) og hvor mye det vil koste. Evt. om det er mulig/trygt å ha en stor flaske stående i hangaren og fylle fra den. Lurer også på om det er noe problem med en flaske fra USA som er godkjent etter DOT (Department of Transport) regelverk – eller om det kreves noen europeisk godkjennelse – også opp mot testene som skal gjøres med jevne mellomrom på flaskene?

      Eirik

    • #1088
      Helge Dypdalen
      Deltaker

      AGA og Jara har pusteoxygen. Ex. Du kan ringe AGA på tlf 81532880 og så videre til info senteret for pusteoxygen for fly (småfly) der får du etterfylt oxygen. Må ikke forveksles med medisinsk oxygen som kjøpes på helt andre kriterier.

    • #1089
      Helge Dypdalen
      Deltaker

    • #1096
      Helge Dypdalen
      Deltaker

      Masse info på den Norske AOPA siden med linker videre til gode Engelsk språklige sider …

      https://aopano.wordpress.com/2015/03/25/oksygen-er-livsviktig-hypoksi-kan-vaere-livsfarlig/#more-2684

Ser 5 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.

Norges største flyklubb!