Nedre Romerike Flyklubb › Diskusjonsforum › Alt om flyving. › Fly til utlandet, grensepassering og toll
Merket: flightplan, rapporteringspunkt, toll, Utlandet
- Dette emnet har 1 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 8 år, 8 måneder siden av Tommy Lind.
-
ForfatterInnlegg
-
-
15. april 2016 klokken 17:04 #2051Tommy LeinDeltaker
Har et par spørsmål i forhold til dette med å fly til utlandet.
1. Om man flyr fra Norge til Sverige – må man fly via et rapporteringspunkt ved grensepassering?
2. Er det riktig forstått at dersom man hander «innenfor kvota» i Sverige, så er det ok å fly direkte fra f.eks. Torsby til Kjeller? (kopi av flightplan skal vel alltid sendes tolldesken så lenge en skal fly til/fra utlandet)Andre generelle tips i forhold til dette med å fly til Sverige og Danmark mottas med takk 🙂
Hilsen
Tommy Lein -
18. april 2016 klokken 10:11 #2060Tommy LindDeltaker
Man kan vel i teorien bruke kartreferanser i flightplan, men det er vanskelig å lese opp dette når du ber om tillatelse til å krysse grensen. Bruk rapporteringspunkt som f.eks MASEV eller ESEBA til Torsby.
Du kan fly direkte til Kjeller, men husk 4 timers regelen og at du er pliktig til å sitte i flyet til Toll har sjekket flyet ditt. Ja det hender faktisk at de tar turen til Kjeller.
Du kan ringe når du har landet på Kjeller og sjekke om de kommer 🙂 -
19. april 2016 klokken 20:02 #2065Thomas BergDeltaker
Slik jeg har lært dette trenger man ikke be om tillatelse til å krysse grensen til Sverige. Så lenge luftrommet i seg selv ikke innebærer krav om klarering eller radiokontakt (altså du er i vanlig G-luftrom) kan du trygt krysse grensen uten å ha etablert kontakt med ATC. Slik har jeg selv gjort det med instruktørens velsignelse, og da vi besøkte Røyken i høst ble dette også nevnt av flygelederne som en vanlig misforståelse. Av og til kan det jo være dårlig radiodekning rundt grensa i de høydene man flyr.
Med forbehold om at dette ikke har endret seg siden 2013: kravet når du skal over grensen til Sverige er at flightplan inneholder et grensepasseringspunkt samt EET for dette. Punktet kan være angitt i latitude/longitude. Men det er faktisk ikke nøye at man krysser på akkurat dette punktet. Når man flyr VFR trenger ikke rutene å være så eksakte, man må jo ofte fly utenom vær osv. uten at ATC bryr seg nevneverdig om det (når du flyr i G-luftrom med traffic information).
Når det gjelder toll er det også greit å vite at du bør varsle om du blir forsinket i forhold til flightplan. Jeg ringte tolldesken og sa fra da at jeg ble 45 minutter sen tilbake fra Torsby.
-
21. april 2016 klokken 19:00 #2074Tommy LeinDeltaker
Takk for gode tips!
-
-
ForfatterInnlegg
- Du må være innlogget for å svare på dette emnet.